Expo fuarları, hiçbir ticari amaç taşımayan, ürünler değil fikirler ve insanlığın geleceğine dair projelerin sergilendiği kültür, tarih ve eğitim olimpiyatları olarak da anılan büyük çapta ve uluslararası etkinliklerdir.Gerçekleştireleceği şehir seçimi, belli kriterler gözönünde bulundurularak, organizasyon sahibi Uluslararası Sergiler Bürosu(BIE) tarafından yapılır. Aday şehirler, kendi kültürel geçmiş ve kimliklerine uygun bir tema çerçevesinde, bölge halkının ve STKların da desteğini alarak evrensel düzeyde sosyo kültürel gelişime olanak tanıyan bir etkinlik çerçevesinde bu yarışa dahil olurlar. Bugüne kadar gerçekleştirildiği şehirlerin kültürel ve ekonomik yapılarında büyük gelişimlere aracı olan Expo fuarının nerede yapılacağının belirlenmesindeki en büyük etken, hem fuarın yerel ve ülkesel olarak katkılarının bilincine vardığı, hem de evrensel düzeydeki bu projelere evsahipliği yapmak istediği için bölge ve ülke halkının gönüllüğüdür. Egenin incisi İzmir, Expo 2015 için resmi aday olarak şu anda İtalya’nın Milano şehri ile mücadele etmektedir. ( http://expo2015izmir.org.tr/nedir.html)
Amacımız, sosyal medya nimetlerinden yararlanarak bu bilinci arttırmak, dikkat çekici bir gönüllü topluluğu oluşturmak ve değerlendirmede göz önüne alınacak platformlarda, varlıkları ya da oyları ile İzmir Expo 2015’e destek olacak olan bu topluluğu yönlendirmektir. İlgi çekici düzeye geldikten sonra geleneksel medya mecralarında yer alması sağlanarak BIE tarafından da dikkate alınmaya değer bir konuma getirilebilir. Tabi burada BIE hangi platformlardaki oluşumları ya da oyları ciddiye alıyor, buna göre hareket etmek gerekir. Aynı zamanda bugüne kadar yapılmış olan çalışmalara sinerjik bir şekilde katkıda da bulunabilir, fikir alışverişi yapılabilir.
Bugüne kadar web ortamında İzmir’in Expo 2015 adaylığı için neler yapılmış diye şöyle bir göz gezdirdim. Türkiye’de patlama yaşayan Facebook sosyal ağ sitesinde Expo 2015 adına global düzeyde açılmış olan 30 civarında grup mevcut. Bu gruplardan en büyüğü yaklaşık 9500 üyesi olan “EXPO 2015 İZMİR’de OLMALI” grubu. 500.000 üyeye sahip olmayı hedefleyen grubun mevcudu, BIE tarafından ne kadar ciddiye alınır bilinmez ama grup üyelerinin gönüllü oylarını toplayan web sitelerine yönlendirilmesi asıl amaç olmalıdır. Bu konuda grubun ana sayfasının çok da etkin kullanılmadığını belirtmek isterim. Gönüllü kişilerin form dolduracağı mevcut olan her web sitesi adresi, grup sayfasını ziyaret eden kişiler tarafından hemen görülecek şekilde grup tanıtımı bölümüne yerleştirilmelidir. Ayrıca İngilizce dili ile de tanıtım yapılması grup sayfasının daha geniş bir kitleye seslenebilmesine olanak tanır, destek ulusal değil uluslar arası bir şekil alır. Tarih itibarıyla yeni bir oluşum için fazla vaktimiz olmadığını düşünerek bu facebook grubu ile bağlantıya geçmemiz, grup tanıtımı ve etkin destek oluşumu için fikir alışverişinde bulunmamız gerektiğine inanıyorum.
Grup tanıtımı ile ilgili neler yapılabilir? Kendi sosyal ağımıza gruba üye olunması ve onların da başkalarına bu daveti göndermeleri için etkileyici bir mesaj göndermekle başlayabiliriz. Üye sayısı ile dikkat çeken ve konu ile ilgilenebileceğini düşündüğümüz grupların adminleri ile grup tanıtımını yapmaları için bağlantıya geçebiliriz.(üniversiteler, ülkelerini sevenler, şehirler, Türk gençliği vesaire vesaire…) Ayrıca facebookta “promote your group with an ad” uygulaması ile grup tanıtımı yapılabilir. Gruptaki kişi sayısındaki artış ölçülebilir fakat form doldurulan sitelerdeki oluşumda facebook grubu kaynaklı oyların oranı hakkında bir şey söylemek, sistemde nereden yönlendirildiğimizi ölçümleyen bir çoktan seçmeli uygulama olmadığı için imkansız. Bu ancak gruba üye olan kişilerin adaylığa ciddi anlamda ne kadar sahip çıktıkları ile ilgili bir durumdur…
Gönüllü topluluklarına yönlendirme yapabileceğimiz diğer bir platform da Bloglar dünyası…Özel olarak Expo 2015 İzmir için açacağımız, eşgüdümlü olarak İngilizce ve Türkçe içerikli yayın yapacak blogumuzda, sosyal ağ sitelerindeki gibi Expo, expo 2015 ve İzmir’in adaylığı konusunda önemli bilgileri paylaşabilir, gönüllü formlarının doldurulduğu web sitesi ve diğer site linklerini verebiliriz. Uygun içerik hazırlandıktan sonra blogumuz Technorati ve Blograzzi gibi blog listeleme ve arama sitelerine kaydedilmelidir. Kendi kategorilerinde iyi takip edilen blogların sahipleri ile iletişime geçerek, etkinliğin önemi ve desteğin gereksinimi hakkında bilgi verebilir, blogları üzerinden Expo 2015 İzmir blogumuza bağlantı vermelerini talep edebiliriz. Hatta blog sayfalarında html kodlu olarak kaydedilebilecek olan görsel Expo 2015 İzmir logosuna rastlamıştım, bu logoya ulaşarak, blogların statik bölümünde yer almasını sağlayabiliriz…Şu anda hangi sayfada gördüğümü hatırlamıyorum. Bilen varsa yardımcı olsun..:)Ben de bu arada araştıracağım…Ayrıca günce işlevi gören blogumuzda, İzmir’in adaylığı ve gönüllü kişilerdeki artış konusundaki güncel gelişmeleri takip ederek bunları yayınlamak, blogun takip edilme oranını arttırır.
Gönüllü topluluklarını hareket geçirecek bir diğer araç ise Youtube. Şu anda İzmir Expo 2015 videosu tıklanma oranı 16000 civarında. Videoların tıklanma oranı ile destek olmak arasında doğru orantı yok fakat videonun tanıtımını yaparak, İzmir’in Expo 2015 adaylığının anlaşılması konusunda gönüllü olma potansiyeline sahip kişilere yol gösterici olacağı bir gerçek. Yani Youtube videosunu hem yönlendirme aracı olarak, hem de içeriği tamamlayıcı bir araç olarak kullanabiliriz. Bunu yapmak için de videonun hem sosyal ağ hem de bloglarımızda tanıtımını yapabilir, grup üyelerinden veya blog takipçilerinden videoyu başkaları ile de paylaşmalarını rica edebiliriz. Bu arada artan video tıklanma oranları dikkat çekici bir seviyeye gelirse, çalışmaların son durağı olan geleneksel medyada yer alma konusunda katkısı olabilir.
Yukarıda saydığım düşünceler aslında yapılabileceklerin çok küçük bir bölümü.. Sosyal medya dediğimiz, yaratıcı düşünceye ve gelişime o kadar açık bir ortam ki küçük bir adım, bastığı yeri inletme mertebesine çok kısa zamanda erişebilir. Temel anlamda toparlarsam yaplabilecekler;
Sosyal medya ortamında yayınlanabilecek her türlü içeriğin belirlenmesi ve biraraya getirilmesi(ilgili web siteleri, bloglar, videolar, gönüllü formlarına bağlantı)
Bu içeriklerin belirlenmiş ortamlarda yayınlanmaya başlanması ya da mevcut içeriğin geliştirilmesi(facebook, blog)
Ortamlardaki oluşumların tanıtımının kendilerine uygun şekillerde yapılması(grup tanıtımları, blog tanıtımları)
Kullanılan her bir sosyal medya aracının bir diğeri ile bağlantısının kurulması(grup sayfasında blog linki, blog sayfasında grup linki)
Ulaşacağımız sonuç ise;
Bu çalışmalar sonucunda sosyal medya ortamını takip eden kişilerde İzmir Expo 2015 hakkında bilinç düzeyinin arttırılması ve gönüllü formlarının doldurulması…
Sosyal medya araçları ile yayın yapan oluşumların destek görme ve takip düzeyini dikkat çekici bir seviyeye getirerek, geleneksel medyada da yer almasının sağlanması ve sosyal medyayı takip etmeyen kişiler nezdinde de bilinç düzeyinin ve gönüllü girişim sayısının arttırılması
Aklıma gelenler şimdilik bunlar, yorumları beklerim…:)
Amacımız, sosyal medya nimetlerinden yararlanarak bu bilinci arttırmak, dikkat çekici bir gönüllü topluluğu oluşturmak ve değerlendirmede göz önüne alınacak platformlarda, varlıkları ya da oyları ile İzmir Expo 2015’e destek olacak olan bu topluluğu yönlendirmektir. İlgi çekici düzeye geldikten sonra geleneksel medya mecralarında yer alması sağlanarak BIE tarafından da dikkate alınmaya değer bir konuma getirilebilir. Tabi burada BIE hangi platformlardaki oluşumları ya da oyları ciddiye alıyor, buna göre hareket etmek gerekir. Aynı zamanda bugüne kadar yapılmış olan çalışmalara sinerjik bir şekilde katkıda da bulunabilir, fikir alışverişi yapılabilir.
Bugüne kadar web ortamında İzmir’in Expo 2015 adaylığı için neler yapılmış diye şöyle bir göz gezdirdim. Türkiye’de patlama yaşayan Facebook sosyal ağ sitesinde Expo 2015 adına global düzeyde açılmış olan 30 civarında grup mevcut. Bu gruplardan en büyüğü yaklaşık 9500 üyesi olan “EXPO 2015 İZMİR’de OLMALI” grubu. 500.000 üyeye sahip olmayı hedefleyen grubun mevcudu, BIE tarafından ne kadar ciddiye alınır bilinmez ama grup üyelerinin gönüllü oylarını toplayan web sitelerine yönlendirilmesi asıl amaç olmalıdır. Bu konuda grubun ana sayfasının çok da etkin kullanılmadığını belirtmek isterim. Gönüllü kişilerin form dolduracağı mevcut olan her web sitesi adresi, grup sayfasını ziyaret eden kişiler tarafından hemen görülecek şekilde grup tanıtımı bölümüne yerleştirilmelidir. Ayrıca İngilizce dili ile de tanıtım yapılması grup sayfasının daha geniş bir kitleye seslenebilmesine olanak tanır, destek ulusal değil uluslar arası bir şekil alır. Tarih itibarıyla yeni bir oluşum için fazla vaktimiz olmadığını düşünerek bu facebook grubu ile bağlantıya geçmemiz, grup tanıtımı ve etkin destek oluşumu için fikir alışverişinde bulunmamız gerektiğine inanıyorum.
Grup tanıtımı ile ilgili neler yapılabilir? Kendi sosyal ağımıza gruba üye olunması ve onların da başkalarına bu daveti göndermeleri için etkileyici bir mesaj göndermekle başlayabiliriz. Üye sayısı ile dikkat çeken ve konu ile ilgilenebileceğini düşündüğümüz grupların adminleri ile grup tanıtımını yapmaları için bağlantıya geçebiliriz.(üniversiteler, ülkelerini sevenler, şehirler, Türk gençliği vesaire vesaire…) Ayrıca facebookta “promote your group with an ad” uygulaması ile grup tanıtımı yapılabilir. Gruptaki kişi sayısındaki artış ölçülebilir fakat form doldurulan sitelerdeki oluşumda facebook grubu kaynaklı oyların oranı hakkında bir şey söylemek, sistemde nereden yönlendirildiğimizi ölçümleyen bir çoktan seçmeli uygulama olmadığı için imkansız. Bu ancak gruba üye olan kişilerin adaylığa ciddi anlamda ne kadar sahip çıktıkları ile ilgili bir durumdur…
Gönüllü topluluklarına yönlendirme yapabileceğimiz diğer bir platform da Bloglar dünyası…Özel olarak Expo 2015 İzmir için açacağımız, eşgüdümlü olarak İngilizce ve Türkçe içerikli yayın yapacak blogumuzda, sosyal ağ sitelerindeki gibi Expo, expo 2015 ve İzmir’in adaylığı konusunda önemli bilgileri paylaşabilir, gönüllü formlarının doldurulduğu web sitesi ve diğer site linklerini verebiliriz. Uygun içerik hazırlandıktan sonra blogumuz Technorati ve Blograzzi gibi blog listeleme ve arama sitelerine kaydedilmelidir. Kendi kategorilerinde iyi takip edilen blogların sahipleri ile iletişime geçerek, etkinliğin önemi ve desteğin gereksinimi hakkında bilgi verebilir, blogları üzerinden Expo 2015 İzmir blogumuza bağlantı vermelerini talep edebiliriz. Hatta blog sayfalarında html kodlu olarak kaydedilebilecek olan görsel Expo 2015 İzmir logosuna rastlamıştım, bu logoya ulaşarak, blogların statik bölümünde yer almasını sağlayabiliriz…Şu anda hangi sayfada gördüğümü hatırlamıyorum. Bilen varsa yardımcı olsun..:)Ben de bu arada araştıracağım…Ayrıca günce işlevi gören blogumuzda, İzmir’in adaylığı ve gönüllü kişilerdeki artış konusundaki güncel gelişmeleri takip ederek bunları yayınlamak, blogun takip edilme oranını arttırır.
Gönüllü topluluklarını hareket geçirecek bir diğer araç ise Youtube. Şu anda İzmir Expo 2015 videosu tıklanma oranı 16000 civarında. Videoların tıklanma oranı ile destek olmak arasında doğru orantı yok fakat videonun tanıtımını yaparak, İzmir’in Expo 2015 adaylığının anlaşılması konusunda gönüllü olma potansiyeline sahip kişilere yol gösterici olacağı bir gerçek. Yani Youtube videosunu hem yönlendirme aracı olarak, hem de içeriği tamamlayıcı bir araç olarak kullanabiliriz. Bunu yapmak için de videonun hem sosyal ağ hem de bloglarımızda tanıtımını yapabilir, grup üyelerinden veya blog takipçilerinden videoyu başkaları ile de paylaşmalarını rica edebiliriz. Bu arada artan video tıklanma oranları dikkat çekici bir seviyeye gelirse, çalışmaların son durağı olan geleneksel medyada yer alma konusunda katkısı olabilir.
Yukarıda saydığım düşünceler aslında yapılabileceklerin çok küçük bir bölümü.. Sosyal medya dediğimiz, yaratıcı düşünceye ve gelişime o kadar açık bir ortam ki küçük bir adım, bastığı yeri inletme mertebesine çok kısa zamanda erişebilir. Temel anlamda toparlarsam yaplabilecekler;
Sosyal medya ortamında yayınlanabilecek her türlü içeriğin belirlenmesi ve biraraya getirilmesi(ilgili web siteleri, bloglar, videolar, gönüllü formlarına bağlantı)
Bu içeriklerin belirlenmiş ortamlarda yayınlanmaya başlanması ya da mevcut içeriğin geliştirilmesi(facebook, blog)
Ortamlardaki oluşumların tanıtımının kendilerine uygun şekillerde yapılması(grup tanıtımları, blog tanıtımları)
Kullanılan her bir sosyal medya aracının bir diğeri ile bağlantısının kurulması(grup sayfasında blog linki, blog sayfasında grup linki)
Ulaşacağımız sonuç ise;
Bu çalışmalar sonucunda sosyal medya ortamını takip eden kişilerde İzmir Expo 2015 hakkında bilinç düzeyinin arttırılması ve gönüllü formlarının doldurulması…
Sosyal medya araçları ile yayın yapan oluşumların destek görme ve takip düzeyini dikkat çekici bir seviyeye getirerek, geleneksel medyada da yer almasının sağlanması ve sosyal medyayı takip etmeyen kişiler nezdinde de bilinç düzeyinin ve gönüllü girişim sayısının arttırılması
Aklıma gelenler şimdilik bunlar, yorumları beklerim…:)
7 yorum:
Selam Ufuk.
Yazdıklarını okudum ve strateji planlamadaki üstün gayretini ve blogları kullanmaya çalışmandaki engin çabanı taktirle karşıladım.
Yazdıklarının yanında biraz sönük kalıcak muhtemelen ama yine de biz işe kendi yakın çevremizden başlasak diye bir öneri de getirebilir miyim?
Elbette bahsini ettiğim 3-5 kişilik aile çevresi değil :) Örneğin, kendi kurduğumuz Prpmaster2007 Yahoo! gurubumuzdan yararlanıp, en basitinden işlerinde ve çevrelerinde aktif statü ve rollere sahip hocalarımızı ilk etapta bu konu üzerinde bilinçlendirmeyi de denesek sence bir kazanç sağlar mıyız sence?
Kabul ediyorum, blog konusunda çoo..k yeniyim :) O yüzden sorma gereği duydum.
Tekrar eline sağlık.
Selam,
Öncelikle teşekkür ederim:)
Aslında kendi çevremizde bu çalışmaya başlamak, gönüllülük konusunda bilgilendirmek ve böylece zincirleme bir oluşum yaratmaya çalışmak çok güzel bir fikir. Özel olarak yahoo grubumuzu ele alırsak mesajımızın sadece yahoo grup üyelerine ulaşması gibi bir kısıtlama söz konusu olabilir, belki de tüm PRP hocalarımızı yahoo grubuna üye yapmakla başlayabiliriz..Mesajımızda da sosyal medya ortamında nerelerde bizlere destek olabileceklerini belirtirsek, uygun linkleri verirsek yararlı olur diye düşünüyorum..Sonuçta bağlantıya geçeceğimiz gruplarda ya da kişilerde iki önemli şeye dikkat etmek gerekir birincisi gönüllü olma potansiyeline sahip olmaları ikincisi de mesajın etki alanını genişletebilmek için geniş aktif bir çevreye sahip olmaları.Blog ve sosyal ağ ile planlamayı yaparken bunu gözönünde bulundurmaya çalıştım, o yüzden bence kazanç sağlarız hem de çoook:)))
ilk kez yazıyorum çok heyecanlandım :)
ben de STK ayağı olabilirm bu işin diye düşünüyorum.Hürriyet ve çeşitli STKların desteğini almak için çaba sarfedebilirm. Daha net şeyler çıkarır da bir yol haritası çizersek EGE'nin hatrına daha da çalışkan olabileceğimi düşünüyorum.
dersimiz özellikle web üzerinden yayılmakla alakalı olduğundan bunları da yine net ortamından ulaşımlarla sağlayabiliyoruz diyorum.
sertuğ'nun dediği gibi kendi çevremizden başlayarak gitttikçe yayılan bir eyleme başlayabiliriz.
sevgiler :)
ufukçum gerçekten yazın çok güzel ve yapılabilecek herşeyi anlatmışsın. sölediklerin aslında o kadar önemli ki ama herkesin dediği gibi öncelikle farkındalık yaratmak gerekli. aslında bunu yaratmak izmirde biraz zor. çünkü izmirliler rahat insanlar. sorduğun zaman herkes istiyor expoyu ne gerekirse yaparız diyorlar ama yapıyorlar mı acaba?
eguş,yapmıyorlarsa yaptırmak gerekmez mi?
izmir'i bilen birilerini (sen gibi :)) arkamıza aldık mı durumun ciddiyetini farketmelerini sağlayabiliriz diye düşünüyorum.
tek yapmamız gerek şey kafa kafaya verip akılcı bir çözüm bulmak.
izmir'liler kentlerini severler bence bir şekilde harekete geçirilmeyi bekliyorlar...
Ege, İzmir halkı rahatsa biz de bunu kullanabiliriz sanırım :)
Sonuçta, rahat insanlar eğlenceyi severler ve bildiğim kadarı ile İzmir halkı da oldukça yatkın bu konuya. (Tecrübe konuşuyor :P)
Sözün özü, ilerleyen dönemde biz iyice kendi planlarımızı oturtup düzgün Swot'lar ile adımları büyüttükçe; İzmir'e ve İzmirliler'e hitap edecek türden güzel bir organizasyonu planlamaya da soyunabiliriz.
Belki meydanlara inip "Expo sen bizim herşeyimizsin... Expo İzmir'indir İzmir'in kalacak!" diye bağıran binlerce insanı toplayamayız ama yine de hepimizin az çok çevresi var.
Düzenleyeceğimiz bir organizasyona ünlü simaları getirtip, Expo İzmir 2015 flamasının altında kemaralar eşliğinde küçük bir kokteyl düzenlememiz bile enazından ülke gündeminde 5-10 saniyelik dahi olsa farkındalılık yaratabilir.
Eh hepimiz biliyor, görüyor ve sonuçlarını derslerde inceliyoruz ki; malum popüler kültür ve kitle iletişim araçlarında kısa sürelerle güzel bir organizasyonla yer almamız oldukça faydalı olucaktır.
Tabi göz ardı etmeyelim ki; daha da önce söylediğim gibi bu işlem damdan düşme olucak tarzdan değil... Yani herşeyi bir oturtalım, ondan sonrası için aklımızda bulunsun diye eklemek istedim.
Peki bu anlattıklarımın Sosyal Medya ile ne alakası var?
Olmaz olur mu...
Biz bu yazıları nerede yazıyoruz yahu :)
bende onu diyorum işte canım arkadaşlarım sertuğcum ve mervecim bir şeyler yapılması lazım. biliyorsunuz ki bu süreçte gönüllü sayısı da çok önemli bir kriter. çünkü BİE gönüllüleri expoyu bilenler olarak görüyor ve baktıysanız eğer sitede gönüllü olmanın hiçbir yükümlülüğü yok yani orada görev almak sizin isteğinize bağlı. ayrıca izmir den aldığım son bilgilere göre bu gönüllü sayısını arttırmak için neredeyse adım başı denecek şekilde stantlar kurulmuş. bu beni gerçekten çok mutlu etti.
herkesi bilgilendirmek derken de bunu sadece devletten ya da bazı kuruluşlardan beklemek gereksiz diye düşünüyorum. sertuğunda dediği gibi hepimizin az çok çevresi var ve mouth-to-mouth stratejisi hepimizin de bildiği gibi en iyi pazarlama stratejilerinden biri. yaniiiii ne yapıyoruz bundan sonra gördüğümüz herkese expoyu anlatıp, ve küçük ama etkili gönüllü formlarını doldurmalarını isteyeceğiz. ben bunu yaptım ve adım expoya çıktı benden söylemesi =)
Yorum Gönder